"Joanna od aniołów"

29/10/2012 20:16
Recenzje, "Joanna aniołów" - zdjęcie, fotografia

Joanna Kuźma, wokalistka rozpoznawalnego w trójmieście zespołu Folder, na płycie zatytułowanej „Miserable Miaow” sygnowanej nazwą Asia i Koty, pomimo tej oczywistej „zmyłki” sugerującej powstanie jakiejś nowej trójmiejskiej grupy, to projekt singer/songwritera, a więc Joanny Kuźmy solo. Że to utalentowana autorka słychać już od samego początku krążka. Wokalistka, z akompaniamentem gitary lub pianina wykonuje na nim urocze, niezwykle melancholijne piosenki, oparte na kilku prostych akordach i muzycznych tłach. Wystarczy jednak, że usłyszymy jej głos, za pomocą którego interpretuje własne teksty oraz damy się mu ponieść w klaustrofobiczne, introwertyczne rejony, jakie niesie ze sobą wcale niełatwa sztuka najwyższych lotów, żeby raz na zawsze odrzucić plebejską komercję, z której kapie złudny „muzyczny wypas” jak tłuszcz z kiełbasek grillowanych na ruszcie.


 

Joanna Kuźma, wokalistka rozpoznawalnego w trójmieście zespołu Folder, na płycie zatytułowanej „Miserable Miaow” sygnowanej nazwą Asia i Koty, pomimo tej oczywistej „zmyłki” sugerującej powstanie jakiejś nowej trójmiejskiej grupy, to projekt singer/songwritera, a więc Joanny Kuźmy solo. Że to utalentowana autorka słychać już od samego początku krążka. Wokalistka, z akompaniamentem gitary lub pianina wykonuje na nim urocze, niezwykle melancholijne piosenki, oparte na kilku prostych akordach i muzycznych tłach. Wystarczy jednak, że usłyszymy jej głos, za pomocą którego interpretuje własne teksty oraz damy się mu ponieść w klaustrofobiczne, introwertyczne rejony, jakie niesie ze sobą wcale niełatwa sztuka najwyższych lotów, żeby raz na zawsze odrzucić plebejską komercję, z której kapie złudny „muzyczny wypas” jak tłuszcz z kiełbasek grillowanych na ruszcie.

 

Wszystko jest kwestią grubości naskórka. Gruboskórność rządzi, gruboskórność wszystko za ciebie urządzi. Czasem jednak warto się pochylić, wystawić na świat gołą pupę, pozwolić się w nią kopnąć zamiast próbować ciągle sadzać ją na dwóch fotelach jednocześnie. Wierzycie w to, co śpiewają PJ Harvey, Marketa Irglova, Anna Calvi, Regina Spector czy Cat Power? Uwierzcie także i Joannie (słuchając „Miserable Miaow” chciałoby się niekiedy rzec: Joannie od Aniołów), spróbujcie uwierzyć w te minimalistyczne, pozbawione kokieterii piosenki, których potencjał ma szansę zamienić zwyczaje towarzyszące biesiadnemu grillowaniu, w pełen klasy weekend z kulturą przez duże K.

 

Oniryczny utwór „Never Let Me Down”, trochę mało reprezentatywny dla pozostałej zawartości, stanowi dobry przykład tego, że twórczość Asi i Kotów nigdy nie stanie się popularnym szlagierem dla każdego (nasycony elektroniką brzmi wręcz jak dokonania Sigur Ros).

 

Podobno całą płytę wokalistka nagrała w domowych warunkach, czego zupełnie się nie słyszy. We „Free To Fail” (utworze, który jako jedyny został zarejestrowany w studiu Brown Note) pięknie wybrzmiewa jej „kryształowy” głos, któremu w podkładzie muzycznym towarzyszą niepokojące interwały akustycznej gitary.

 

Minimalistyczne „Way Out” w swoim założeniu ma drażnić słuchacza emocjonalnym wokalem ustawionym w kontrapunkcie do cichych pasaży pianina, non stop przełamywanych akustycznym akompaniamentem.

[reklama]

Zanurzony w subtelnej elektronice utwór tytułowy bez problemu  można rozpatrywać jako stonowaną odpowiedź na nagrania Julii Marcell, biorąc zarazem pod uwagę nieco szerszy kontekst związany z twórczością Briana Eno, ale także zespołu Air. „Freeze” to ponownie oniryczny, snujący się leniwie wokal opleciony cudowną partią pianina, po raz kolejny wzbudzający we mnie irracjonalne „ciągnoty” do doszukiwania się pewnych podobieństw z grupą Sigur Ros.

 

Inaczej sprawa się ma z „Mirrors”, akustyczną balladą, za którą stoi wyłącznie głos Joanny Kuźmy „budujący” tę kompozycję niemal od początku, w komplementarnej całości. „Oh Wind”, po nie wnoszącym niczego nowego do obrazu płyty „Heavy Mourning”  (no, może za wyjątkiem zdublowanych partii wokalnych stanowiących ciekawy zabieg), jest jednym z najjaśniejszych punktów „Miserable Miaow”. Genialna partia klawiszy, nastrój kompozycji przypominający nieco solowe dokonania Petera Hammilla (byłego wokalisty Van Der Graaf Generator), to mocne punkty tej niezwykle udanej piosenki. Zaraz po niej otrzymujemy „The Ride”, utwór wpisujący się do kanonu tworzonego przez kompozytorki płci żeńskiej pokroju Sinead O’Connor, PJ Harvey, etc, etc. Na tle dwóch poprzedzających ją kompozycji „Why” nie robi już takiego wrażenia, nie odstając jednocześnie od wysokiego poziomu pozostałych nagrań. Na zakończenie otrzymujemy „Take Me With You”, w którym Kuźma udowadnia, że stanowi wartościową alternatywę dla całej rzeszy pozbawionych charakteru wokalistek w Polsce, gotowych stanowić muzyczny przerywnik dla otwieranych z głośnym sykiem kapsli na butelkach z piwem oraz skwierczącej kaszanki.

 

Zatem tylko dietetyczna cola, sałata i kiełki? Sami zdecydujecie, jak już posłuchacie…

 

Ania i Koty „Miserable Miaow”. Nasiono Records

 

"Joanna od aniołów" komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Wczasy, wycieczki, kolonie,

Biuro Podróży TAKT działająca od 1990 r. oferuje wyjazdy zagraniczne i krajowe : wczasy, kolonie , wycieczki, pielgrzymi oraz sprzedaż biletów..


Zobacz ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez tugrodzisk.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Biuro Obsługi Turystów TAKT z siedzibą w Grodzisk Mazowiecki 05-825, Żwirki i Wigury 9

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"